• Home
  • Blog
  • Maak kennis met Kelly, zorgkundige bij De Karmel

Maak kennis met Kelly, zorgkundige bij De Karmel

25 Juli 2023
Centrum voor kortverblijf De Karmel

Kelly (24) studeerde af als zorgkundige en is sinds 2020 een vertrouwd figuur in het centrum voor kortverblijf van De Karmel.

Hoewel ze initieel geen interesse had om in een woonzorgcentrum te werken, is Kelly toch blij dat ze de stap zette.

 

Benieuwd naar haar verhaal?

Waarom heb je voor een job binnen de ouderenzorg gekozen?

In eerste instantie was het niet mijn bedoeling om in de dagdienst van een woonzorgcentrum te werken. Ik had het idee dat het takenpakket er voornamelijk uit hygiënische zorgen bestaat, dat de zorg in een zeer afgelijnde en gestructureerde context gebeurt en dat bewoners weinig tot geen inspraak hebben. Omdat dit me niet echt aansprak koos ik ervoor om te solliciteren voor een job tijdens de nacht. Tijdens mijn sollicitatie overtuigde de directie mij om toch eens een weekje in de dagdienst mee te draaien. Er ging een wereld voor mij open en ik moest mijn mening herzien. Ik ontdekte dat de zorg die je er biedt veel meer is dan de klassieke lichamelijke zorg. Natuurlijk help ik bij het wassen en aankleden maar het is veel meer dan dat. Zo ondersteun ik tijdens het maaltijdgebeuren, bied ik een luisterend oor aan de bewoners en hun familie, help ik bij medicatie-inname, sta ik in voor detailzorg, zorg ik mee voor een thuisgevoel ... Ik merk ook dat binnen de totaalzorg die we bieden je met kleine dingen echt een verschil kan maken. Niets hoeft, maar alles mag en gebeurt op maat van de bewoner. Elke persoon heeft immers een ander levensverhaal en unieke behoeften. 

Ik leer ook veel bij op menselijk vlak. Ik krijg veel waardering voor mijn werk en de persoon die ik ben. Het is een heel dankbare doelgroep om mee te werken. Ik zou niet meer willen veranderen en ben zo blij dat ik de stap gezet heb.

Wat zorgt ervoor dat je met een goed gevoel naar het werk vertrekt?

Voor mij is elke dag speciaal en ik vertrek nooit met tegenzin naar het werk. Het zorgen voor onze bewoners geeft me een goed gevoel. Eén voor één zijn ze uniek en ik wil ervoor zorgen dat ze elke dag stralen en een goede dag hebben. Ze verdienen het om zich goed te voelen en fier te zijn op zichzelf, dat verandert niet omdat je ouder wordt. Ik vind het leuk om hier met kleine dingen aan te kunnen bijdragen. Het doet deugd om mensen te zien opfleuren. 

Daarnaast spreekt het sociaal contact in mijn job me ook aan. Mensen die bij ons terechtkomen in het centrum voor kortverblijf blijven voor een korte periode. Hierdoor kom ik geregeld met nieuwe zorgvragers in contact, met elk hun eigen verhaal en zorgbehoeftes. Dat zorgt ervoor dat mijn job erg gevarieerd is.

De appreciatie, erkenning en dankbaarheid van bewoners en collega’s zijn voor mij ook erg waardevol. Dit alles zorgt ervoor dat ik mijn werk met veel liefde en voldoening blijf doen.

Wat is warme zorg voor jou en hoe draag jij hiertoe bij?

Ik vind het eerst en vooral belangrijk dat we zorg in een vrijblijvende context kunnen bieden. We proberen wel een structuur te volgen, maar kunnen daar van afwijken als de bewoner daarvoor kiest. Op die manier kunnen we tegemoet komen aan de behoeften van onze bewoners. Zorg is ook meer dan de klassieke lichamelijke verzorging. Als een zorgvrager bijvoorbeeld eens niet wil gewassen worden en op dat moment meer nood heeft aan een babbel dan respecteer ik dit en wil ik hieraan tegemoet komen. De bewoners zien me bijna dagelijks en ik vind dat ze altijd met hun verhaal bij mij terecht moeten kunnen. Ik wil hen de zorg geven die ze verdienen.

Verder wil ik dat mensen zich bij ons thuis voelen. Af en toe eens een mopje, een schouderklopje, een leuke activiteit of een mooie ingerichte omgeving dragen ook zeker bij tot een huiselijke sfeer en worden geapprecieerd.

Kan je een bijzonder werkmoment delen dat je altijd bij zal blijven?

Ik beleefde al heel wat momenten die me bijblijven, waarbij ik zowel verdriet als geluk met de bewoners mocht delen. Zo herinner ik me een emotioneel moment waarbij een vrouw zich in haar laatste dagen bevond en er geen familie aanwezig kon zijn. Ik ben bij haar gebleven en heb haar gesteund tot haar laatste momenten. Ze voelde mijn aanwezigheid en dat stelde haar gerust om op een waardige manier te kunnen sterven. Een ander moment dat ik me voor de geest kan halen is wanneer ik een 100-jarige vrouw mocht verwennen door haar nagels te lakken en een gezichtsmasker aan te brengen. Ze had dit nooit in haar leven gedaan en straalde van geluk dit nog te mogen meemaken.

Ik koester deze bijzondere momenten elke dag. We brengen heel veel tijd door met onze bewoners en daarom vind ik het belangrijk dat er vertrouwen is om goede en slechte momenten met elkaar te kunnen delen.

Waarom zou je Curando als werkgever aanraden?

Als nieuwkomer voel je je direct welkom. Je wordt van bij de start goed ondersteund en iedereen neemt je direct mee in de job. Verder word je als werknemer gehoord en kan je bij je leidinggevende terecht voor problemen. Je krijgt ook veel kansen om door te groeien. Zo word ik gestimuleerd om alsnog mijn opleiding als verpleegkundige af te maken.

Verder loopt de samenwerking op mijn afdeling erg goed. Ik heb één voor één topcollega’s waar je op kan rekenen. Als ik eens een mindere dag heb, kan ik erop vertrouwen dat zij mij helpen en omgekeerd is dat ook zo. We werken met verschillende functies samen en iedereen draagt zijn steentje bij, elk op zijn of haar manier. We betrekken elkaar bij problemen en komen altijd samen tot oplossingen. We vormen echt een hecht team. Het is ook leuk dat we naast de werkuren soms eens iets samen doen, want dit komt de werksfeer ook ten goede.
De mooie geschenken en personeelsvoordelen die ik krijg bij Curando, vind ik ook erg fijn. Ik voel me niet enkel door de bewoners gewaardeerd, maar ook door Curando als werkgever.